Fri for mobberi

Kommunen udbyder instruktørkurser i Fri for mobberi. Det er Maryfonden der står bag materialet

I Cismofytten har vi valgt at Nina og Olgun fra børnehaven deltager på kurset september 2015 og vil således være de to medarbejdere der siden som instruktører står for at videreformidle arbejdsmetoder m.v. for den øvrige medarbejdergruppe.

Fri for mobberi knytter sig til alle kommunens 6 pejlemærker med bl.a.:

1.Sociale relationer

Fri for Mobberi sætter omsorg og gode (børne og voksen) fællesskaber på dagsordenen. Programmet bygger på værdierne tolerance, respekt, omsorg og mod og sætter værdierne i fokus og som omdrejningspunkt for udvikling af relationer og fællesskaber.

2. Inklusion og fællesskab

Fri for Mobberi giver konkrete værktøjer til de fagvoksne til at samtale med børn om de fællesskaber, de indgår i. Det kan både give de fagvoksne vigtig viden om, hvordan de forskellige børn kan opfatte det, som sker i fællesskaberne i institutionen og samtidig være en metode til at arbejde med kulturen i børnegrupperne.

3. Sprogindsatsen

Med Fri for Mobberi arbejdes der med konflikthåndtering blandt andet gennem børnemøder om samtaletavler. Her inddrages børnene og sætter ord på, hvordan de oplever en konflikt, hvad der er sket forud og hvilke løsningsforslag de har. Dermed gives børnene sproglige muligheder for selv af deltage i konflikthåndtering.

4. Forældresamarbejde - forældrepartnerskab

Fri for Mobberi kan fungere som en vej til at invitere forældrene ind i eller udbygge relationen som samarbejdspartner. Gode børnefællesskaber har de bedste vækstbetingelser, hvis de bakkes aktivt op hjemme.

5. Sammenhæng - også i overgange

Ud over de fire værdier (tolerance, respekt, omsorg og mod) går centrale elementer i børnehave - og skolekuffert igen. Maskotten Bamseven, samtaletavler og massageprogrammet er i begge kufferter, og kan være med til at skabe genkendelighed og tryghed i overgangen fra børnehave til skole

6. Krav om refleksion og metodisk systematik i den pædagogiske praksis

Fri for Mobberi-programmet lægger op til systematisk brug – og kan implementeres i pædagogikken og de daglige/ugentlige rutiner. Kufferten består af forskellige værktøjer og praksisser, som er tiltænkt at implementere i det allerede eksisterende.