Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Værdigrundlag

Værdigrundlag

Vision

Vi har en vision om at Cismofytten skal være byens bedste daginstitution.

En daginstitution med et læringsmiljø der oser af ligeværdige og livsglade børn og voksne, gå på mod, højt selvværd, respekt og forståelse for hinanden og hinandens baggrund, gensidigt tillidsforhold mellem hjem og institution, en institution hvor såvel børn som medarbejderes kompetence udvikles.

                           

Den aktuelle børnegruppe

Børnene i Cismofytten afspejler den mangfoldighed der er af borgere i nærmiljøet omkring Cismofyttens beliggenhed.

Cismofyttens børn kommer fra familier med meget forskellige baggrunde, traditioner og ressourcer.

Vi betragter denne mangfoldighed som et absolut gode, idet det giver børn, forældre og personale en god indsigt i de mange forskellige måder forskellige familier lever deres liv og heraf lærer at tage hensyn, respektere og acceptere disse forskelligheder og ser disse forskelligheder som ressourcer.

 

Pædagogisk grundlag

”Den pædagogiske læreplan skal udarbejdes med udgangspunkt i et fælles pædagogisk grundlag.” 

”Det pædagogiske grundlag består af en række fælles centrale elementer, som skal være kendetegnende for den forståelse og tilgang, hvormed der skal arbejdes med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i alle dagtilbud i Danmark.” 

”De centrale elementer er: 

  • Børnesyn. Det at være barn har værdi i sig selv.

  • Dannelse og børneperspektiv. Børn på fx 2 og 4 år skal høres og tages alvorligt som led i starten på en dannelsesproces og demokratisk forståelse.

  • Leg. Legen har en værdi i sig selv og skal være en gennemgående del af et dagtilbud.

  • Læring. Læring skal forstås bredt, og læring sker fx gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter og udforskning af naturen og ved at blive udfordret.

  • Børnefællesskaber. Leg, dannelse og læring sker i børnefællesskaber, som det pædagogiske personale sætter rammerne for.

  • Pædagogisk læringsmiljø. Et trygt og stimulerende pædagogisk læringsmiljø er udgangspunktet for arbejdet med børns læring.

  • Forældresamarbejde. Et godt forældresamarbejde har fokus på at styrke både barnets trivsel og barnets læring.

  • Børn i udsatte positioner. Alle børn skal udfordres og opleve mestring i lege og aktiviteter.

  • Sammenhæng til børnehaveklassen. Sammenhæng handler blandt andet om at understøtte børns sociale kompetencer, tro på egne evner, nysgerrighed mv.”

”Loven fastsætter, at alle elementer i det fælles pædagogiske grundlag skal være udgangspunkt for arbejdet med den pædagogiske læreplan og dermed det pædagogiske arbejde med børns læring i dagtilbud.”

”Nogle elementer i form af fx børnesynet skal altid være til stede i det pædagogiske læringsmiljø, mens andre elementer som fx arbejdet med at skabe en god overgang til børnehaveklassen kan være mere til stede i nogle sammenhænge end andre.”

Den styrkede pædagogiske læreplan, Rammer og indhold, s. 14

Børnesyn

Børnene skal have medbestemmelse, medansvar og indflydelse ift deres dagligdag afhængigt af alder og modenhed.

Vi behandler børn forskelligt for at ende med at behandle dem ens.

Vi aflæser børnenes behov og regulerer vores agerren, derefter vi møde dem hvor de er udviklingsmæssigt. Vi fokuserer på barnets styrker og ikke på fejl og mangler.

 

Vi er nærværende og autentiske voksne der skaber en tryg base på egen stue med stabile voksne, som møder det enkelte barn på dets udviklingsniveau og guider barnet ved at fortælle, hvad vi gerne vil have i stedet for at have fokus på en uønsket adfærd. 

Det handler om at have empati, respekt, tolerance og ligeværd i relationerne med hinanden. Vi forsøger at møde barnet hvor det er, og anerkende dets følelser og behov. Derfor taler vi altid i en respektfuld tone til børnene og vi skælder ikke ud.

 

Fra start af har vi fokus på børns selvhjulpenhed. Det at kunne selv er en vigtig del af børns trivsel og udvikling. Børn skal opleve glæden ved at kunne noget og mestre sin hverdag – og der er mange daglige gøremål og rutiner, hvor de kan udfordre og træne dette. Dette understøttes blandt andet i situationer i garderoben, på toilettet, ved måltidet, det at kunne gå selv m.v. Her guider og støtter vi børnene, så det matcher det enkelte barns udviklingsniveau.

 

Vi forsøger at yde så meget en til en kontakt som overhovedet muligt.

Vi arbejder i mindre grupper og her forsøger vi at inddrage børnene i et fællesskab ved at høre og lytte til alle børnene i gruppen og den voksne drager paraleller blandt børnene.

 

Vi dækker op til leg hver morgen, så børnene fra start af kan føle sig som en del af fællesskabet ved den fælles leg.

Alle stuer har samlinger på forskellige tidspunkter, alt efter hvad der passer bedst ind i den børnegruppe der er på stuen lige nu og her.

Dannelse og børneperspektiv

Børnene har de krav på at blive hørt og tages alvorligt som led i starten på en dannelsesproces og en demokratisk forståelse. De har ret til at give udtryk for deres mening og de har krav på at denne respekteres. Vi er derfor nysgerrige på deres tanker, følelser, deres fortællinger og perspektiv. 

Vi skal som voksne være nysgerrige på børnene. Der er altid en mening med det børn gør, og vi skal som voksne gøre os umage med at forstå, hvad der er på spil. Børn græder aldrig uden grund.

Vi lærer børnene at indgå i sociale sammenhænge og støtter dem i at løse konflikter

Vi arbejder med venskaber, bla. ’fri for mobberi.

De voksne i Cismofytten skal være rollemodeller, der lutter, ser og hører børnene og lærer børnene at tale ordentligt til hinanden.

Vi inviterer barnet til at være aktivt deltagende i de daglige praktiske opgaver, som at dække bord, rydde af.

Vi arbejder med turtagning (lære at vente på tur)i respekt for de andre børns historier og fortællinger.

Alle børn bliver mødt med ’godmorgen’, smil og glade voksne der forsøger at skabe en positiv stemning gennem hele dagen.

 

Børnefællesskaber

Vi sikre at alle børn har adgang til børnefællesskaber, hvor de oplever trivsel og udvikling og vores læringsmiljøer tager højde for børn i udsatte positioner. Det er medarbejdernes ansvar i hverdagen at støtte børn i udsatte positioner i at blive inkluderet i lege med andre børn og i betydningsfulde børnefællesskaber. Det gør vi blandt andet ved at sikre små grupper i løbet af dagen, hvor kun en nærværende voksen er til stede med en mindre gruppe børn i pædagogiske aktiviteter

Børn i udsatte positioner

Alle børn har forskellige udgangspunkter og forudsætninger – og alle børn skal opleve at være anerkendt og værdsæt – udfordres og opleve mestring i lege og aktiviteter. 

Vi i Cismofytten skaber et fagligt kompetent pædagogisk miljø, ved at se forskelligheder som en læring og en ressource. Vi er placeret midt på Nørrebro, hvor vi oplever et stort udvalg af kultur både hos børn og personale. 

Medarbejderne i Cismofytten er forbilleder for børnene og ser barnet for dets forskelligheder. Vi indeholder i Cismofytten en stor skare af medarbejder, som netop ligesom børnene har forskellige ressourcer og kompetencer. Vi går foran og viser hvordan man løser konflikter, leger og hvordan man er i forskellige sammenhænge. Gennem læring giver vi børnene mulighed for at udligne kompetencer.

 

Vi taler ikke nedsættende til børnene og løfter deres sproglige kompetence. 

Vi i Cismofytten benytter og af mindre grupper, hvor barnet bliver set og der er mulighed for at støtte barnet, så det kan lære og udvikle sig i lighed med de andre. Vi har fokus på de sammenhænge som forekommer i institutionslivet og gør dem så nemme som muligt for børnene. Det kan være fra vuggestue til børnehave, stue til stue og videre fra børnehave til skole. 

Vi tilbyder en alsidig læring, så alle børn for mulighed for den samme læring. Vi benytter os af nærområdet hvor vi eks. går i dybden med de træsorter, blomster, dyr og butikker vi ser.

Vi sikre at alle børn har adgang til børnefællesskaber, hvor de oplever trivsel og udvikling og vores læringsmiljøer tager højde for børn i udsatte positioner. Det er medarbejdernes ansvar i hverdagen at støtte børn i udsatte positioner i at blive inkluderet i lege med andre børn og i betydningsfulde børnefællesskaber. Det gør vi blandt andet ved at sikre små grupper i løbet af dagen, hvor kun en nærværende voksen er til stede med en mindre gruppe børn i pædagogiske aktiviteter. 

Vores madkultur i huset afspejler at vi har et stort udvalg af kultur. Vores mad er lige så forskellige som vores medarbejder og børn er i huset. Det er varieret, så det kan skabe genkendelse og nye oplevelser hos børn og voksne. 


Support

Vi har forskellige muligheder for at få hjælp til børn og familier der kunne drage nytte af dette.

Vi arbejder systematisk med hvert barns trivsel to gange årligt via TOPI og herefter afholder vi for-ældresamtaler og udarbejder handleplaner, hvis et barns trivsel vurderes med en gul eller rød prik.

Vi har mulighed for at få faglig sparring fra vores tværfaglige support, som består af psykolog, tale/hørelærer, socialrådgiver i daginstitution og støttepædagog samt naturligvis sparring fra vores pædagogiske konsulent. Der afvikles tværfaglige samarbejdsmøder en gang hver sjette uge i Cismofytten og alle medarbejdere kan melde ind. Dette kræver dog først et samtykke fra hjemmet 

Det er også en mulighed at afvikle et Børneforum, hvor forældre deltager i et møde sammen med medarbejdere fra barnets stue og relevante deltagere fra den tværfaglige support. Her udarbejder vi en løsnings-orienteret handleplan, hvor vi sammen med forældre aftaler nogle få indsatser som arbejdes med både i hjemmet og i institutionen for at sikre det enkelte barns trivsel og udvikling. 


Plus pladser

Cismofytten har siden 2017 haft 8 pluspladser, 4 i vuggestuen og 4 i børnehaven. Der er oprettet PLUS-pladser, i en række københavnske institutioner på baggrund af en beslutning i Børne- og Ungdomsudvalget. 
PLUS-pladser er et tilbud til børn, som efter en faglig vurdering, viser sig at have sproglige og/eller trivselsmæssige udfordringer. Sundhedsplejerske, sprogvejledere eller andre fagpersoner fra kommunen kan, efter en faglig vurdering, indstille et barn til en PLUS-plads efter aftale med forældrene.