Mellemørebetændelse med øreflåd (otitis media suppurativa acuta)

Mellemørebetændelse er betændelse i mellemørets slimhinde og opstår som en bakteriel komplikation til luftvejsinfektioner.

Særligt mindre børn har risiko for at få mellemørebetændelse efter forkølel- sessygdomme.

Om smitte

Mellemørebetændelse smitter ikke i sig selv mellem mennesker. Ofte er det smitte med en forkølelsessygdom, der øger risikoen for mellemørebetændelse hos børn, som har tendens til dette. Øreflåd indeholder oftest bakterier, der ikke kan forårsage sygdom hos andre børn. Derfor smitter øreflåd alminde- ligvis ikke. Kun i få tilfælde indeholder øreflåddet bakterier, der kan fremkalde sygdom hos andre.

Symptomer

Mellemørebetændelse kan give udtalte smerter i ørerne, og små børn tager sig ofte til ørerne. Undertiden er der kun almene symptomer, og børnene er irrita- ble, appetitløse, har let feber, gråd og evt. mavesmerter, opkastning eller diaré. Det første symptom kan være øreflåd på grund af, at trommehinden er bristet.

Behandling

Lægen tager stilling til, om der skal iværksættes behandling.

Alarmerende symptomer

Ved rødme, hævelse og ømhed bag strittende ører skal læge straks kontaktes.

Komme i institution

Børn med øreflåd må komme i institution, hvis de i øvrigt virker raske, og hvis lægen mener, at der ikke er smitterisiko. Det er dog en forudsætning, at tilstanden ikke medfører særlige pasningsproblemer.

Hvis et barn i institution eller skole pludseligt får øreflåd, bør barnet hentes hjem og læge kontaktes.