Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Ergonomi politik

Ergonomi politik

Formål: 
Hensigten med Cismofyttens ergonomipolitik er at inddrage barnet i de daglige processer og rutiner, og se barnets kompetencer samt opmuntre det til selv at deltage aktivt, for på den måde at styrke barnets udvikling. Samtidig ønsker vi at fremme personalets ergonomiske sundhed og derved forbygge sygefravær. 

Generelt:

  • Undgå løft og servicering af barnet
  • Lad barnet selv medvirke aktivt og forhold dig opmuntrende og støttende til dets motoriske kompetencer.
  • Vurder i hver enkelt situation hvornår barnet har brug for støtte, og hvad du kan forvente af barnet

 

Metoder

 

Modtagelse af børn

  • Sæt dig ned når du modtager et barn i armene. Forklar forældrene at vi sidder ned for at skåne vores ryg.

Garderoben

  • Lad barnet selv hjælpe til med tøjet. Sæt dig på en skammel med hjul og giv barnet støtte, opmuntring og anvisninger
  • Tag få børn af gangen med i garderoben
  • Vær tålmodig og giv barnet den tid der skal til
  • Hvis barnet har brug for hjælp, lad da barnet komme tæt ind til dig

 

Spisning

  • Lad barnet, så vidt det er muligt, selv kravle op på stol/skammel
  • Barnet skal ikke sidde med bøjle længere end højst nødvendigt. Når barnet selv viser tegn på at kravle op på stolen, og det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, skal det støttes til at sidde selv, samt kravle op og ned af stolen
  • Skal barnet have hagesmæk på ved bordet, bør den voksne stå bagved barnet, for at undgå vrid i ryggen
  • Lad barnet selv øse mad op så snart det viser interesse, evt. med voksenhjælp
  • Undgå at bøje dig indover bordet, hvis barnet skal have hjælp under måltidet
  • Sørg for at placere dig således ved bordet, at du sidder nærmest de børn, der kræver mest hjælp

Badeværelse

  • Sid på en lav skammel med hjul når barnet skal have hjælp ved håndvasken, stående bleskift og toiletbesøg
  • Lad barnet selv kravle op på toilettet
  • Lad, så vidt muligt, barnet selv tænde og slukke for vandhanen samt tage sæbe på
  • Lad barnet selv hjælpe til med tøjet
  • Lad barnet selv bruge stigen på puslebordet og benyt evt. puslebordets hæve-/sænkefunktion, så barnet selv kan kravle op og ned, evt. med voksenstøtte
  • Barnet opfordres til selv at deltage ved bleskift (løfte numse, sætte sig op, lægge sig ned og lignende)
  • De større børn, som kun har tisset i bleen, bliver skiftet stående på gulvet, mens den voksne sidder på en skammel med hjul

Barnevogne

  • Lad, så vidt muligt, barnet selv gå til og fra barnevognen
  • Lad, så vidt muligt, barnet selv kravle op i barnevognen ved hjælp af stigen
  • Har barnet sovepose på, lad da soveposen være halvt på/åbnet i bunden, så det selv kan gå ud til barnevognen

Oprydning

  • Riv/fej evt. legetøjet sammen i en bunke
  • Inddrag børnene, gør det til en leg
  • Afsæt den nødvendige tid
  • Lad evt. børnene lægge tingene i en kurv og fordel derefter tingene til rette plads
  • Ved opsamling af enkelte ting: hold ryggen ret, gå ned i knæ, støt på knæ eller møbler.

Klapvogne

  • Lade børnene selv kravle ind/ud af vognene.