Kighoste (pertussis)

En børnesygdom, der skyldes en bakterie. Sygdommen kendes på karakteri- stiske hosteanfald.

Selv om de fleste børn er vaccineret mod kighoste, forekommer sygdommen af og til, da vaccination ikke giver fuldstændig beskyttelse. Kighoste kan være farlig for spædbørn. Vaccination mod kighoste indgår i børnevaccinations- programmet.

Om smitte

Smitte overføres med luftvejssekret via hænder eller genstande eller ved drå- ber, der hostes ud i luften. Der er størst smitterisiko i forkølelsesstadiet. Efter de typiske hosteanfald er begyndt, aftager smitten gradvist og er svundet 6 uger efter sygdommens start.

Ved udsættelse for smitte kan børn i en periode blive raske smittebærere. Hvis der i en daginstitution er tilfælde med kighoste, bør forældre være op- mærksomme på, at deres børn kan være raske smittebærere, som kan smitte uvaccinerede søskende i spædbarnsalderen. I disse tilfælde vil det være hen- sigtsmæssigt at kontakte lægen for at få rådgivning og eventuelt forebyggende antibiotisk behandling, da sygdommen kan være farlig for spædbørn.

Om forebyggelse

Den mest effektive forebyggelse er vaccination.

Symptomer

Inkubationstid: 7-10 dage.

Sygdommen begynder som en almindelig forkølelse med snue og tiltagende tør hoste, der optræder i anfald. Efter 1-2 uger fremkommer de karakteristi- ske hosteanfald. I disse hosteanfald kommer hostestødene lige efter hinanden og forhindrer barnet i at trække vejret, så det bliver blårødt i ansigtet. Derefter kommer der en hivende indånding (kigen). Ved anfaldet ophostes sejt slim, og der kan også komme opkastninger. Disse anfald kan følge hurtigt efter hinanden, så barnet bliver helt udmattet.

Efter 2-4 uger aftager de karakteristiske anfald gradvis, og sygdommen er oftest overstået efter 6-8 uger, men der kan fortsat være hoste i nogen tid. Hos uvaccinerede småbørn kan sygdommen få et alvorligt forløb med udtalt vejrtrækningsbesvær, hvorfor sygehusindlæggelse kan være nødvendig.

Behandling

Oftest kræver kighoste ingen medicinsk behandling. Antibiotika kan dog nedsætte sygdomsvarighed og smitteperiode.

Om forholdsregler ved sygdomstilfælde

Embedslægeinstitutionen har ansvaret for at iværksætte foranstaltninger i daginstitutioner og skoler ved tilfælde af kighoste.

Komme i institution

Børn med kighoste, som i øvrigt ikke virker syge, må gerne komme i institution eller skole i den periode, hvor der stadig er en vis smitterisiko. Dette skyldes, at langt de fleste børn er vaccinerede.

Børn må dog ikke komme, så længe hosteanfaldene giver udtalt vejrtrækningsbesvær eller opkastning. Anfaldene kan være så hyppige, at der kræves et særligt opsyn.