Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Indkøring af nye børn

Velkommen til Cismofytten

 

Vi er glade for at byde jer velkommen her i Cismofytten. Vi glæder os til at lære jer og jeres dejlige børn at kende og følge jeres hverdag her i institutionen. Her vi vil beskrive om indkøringen i Cismofytten, både i vuggestuen og i børnehaven.

Når forældre har sagt ja tak til en plads i enten vuggestuen eller børnehaven, udsender vi et velkomstbrev de første vigtige informationer. Velkomstbrevet byder velkommen til barnet og forældre i Cismofytten og fortæller tidspunktet for første dag, hvilken stue barnet skal være tilknyttet samt praktiske informationer med adresse, kode på døren, telefon nr og hvor lang tid barnet og forældrene skal være der første dag.

 

Indkøring af børn i vuggestuen

Velkommen i vuggestuen. Her har vi tre vuggestue stuer: Duserne, Gorgerne og Fraglerne

Indkøringen i vuggestuen kan forløbe forskelligt fra barn til barn. Vi observere barnet de første par dage, hvor forældrene også er deltagende. Her får vi et indblik i barnets adfærd og har en dialog med forældrene, som skaber et helhedsbillede af barnet. Indkøringen kan også afhænge af familiens afsatte tid til dette. De første par dage er en forældre deltagende sammen med barnet. Her bruger vi tiden på at vise barnet, at vi er her og vi leger med barnet, men det er også her vi har den vigtige dialog om barnet med jer. Derefter tager vi det dag for dag, men barnets tid i vuggestuen vil stille og roligt blive øget og det er her det afhænger meget af hvordan barnet tager imod medarbejderne, hverdagen i vuggestuen og at skulle sige farvel til forældrene.

Både barnet og forældrene træder ind i en helt ny verden og hverdag. Og vi ved børn reagere forskelligt og familier kan have forskellige behov.

Fra vores første møde med barnet begynder vi at danne en tryg tilknytning til det. På baggrund af de første dage i indkøringen og dialogen med forældrene, så kan vi begynde af aflæse barnets signaler og vi viser at vi kan se deres behov og at vi er synlige for dem, så de kan komme hen til os for tryghed, hvis de har brug for det. Den trygge tilknytning opbygges over tid og det er medarbejdernes vigtigste rolle i indkøringen.

Som nævnt ovenover så ved vi børn er forskellige og derfor reagere forskelligt i indkøringen, så kan vi ifølge kilde: (EVA ”En tryg start i vuggestue og dagpleje”) dele børnene op i tre typer, som er basseret på temperament og personlighed.    

 

  1. De tilpasningsvenlige børn:

De har nemt ved at tilpasse sig nye situationer såsom at starte i dagtilbud. De er ofte i godt humør og er nemme at trøste. I opstartsfasen kan de indimellem glide under radaren. Det er vigtigt at huske, at også disse børn har brug for positivt samspil i rigelig mængder for at opbygge en tryg tilknytning til medarbejderen.

 

  1. De forsigtige børn:

De har det sværere med skift og nye situationer. De er ofte tilbageholdende og giver ikke altid udtryk for behov og følelser. I opstartsfasen kan de finde på at resignere, dvs. trække sig fra samspil og aktiviteter. Det tager dem længere tid at ”varme op” til en ny voksen. Det skal respekteres samtidigt med, at de ikke må efterlades, selvom de trækker sig. 

 

  1. De livlige og impulsive børn:

De her højt aktivitetsniveau og svært ved at regulere stærke ønsker, følelser og behov. De kan udtrykke sig voldsomt og højlydt. I opstartsfasen kan de være svære at trøste og bringe i ro. De kan have behov for ekstra støtte til at regulere følelser for at finde ro og opbygge trygge relationer.

Vi ved godt alle børn selvfølgelig ikke falder perfekt ind i disse typer. Men det kan være en guide til jer forældre og give forståelse for ikke alle er ens og ingen reaktioner er forkerte.

 

Et afgørende og vigtigt element i indkøringen er forældrenes rolle og sammenspil. At forældrene er trygge er en forudsætning for at barnet også kan blive trygt i den nye hverdag. Det kan være svært for mange forældre netop at føle sig trygge. Det er en fuldstændig naturlig reaktion, når man skal overlade sit barn til nye bekendtskaber. Det er noget vi medarbejdere skal være åbne for og tage højde for.

Vi medarbejdere er nysgerrige. Ingen kender jeres barn så godt som jer forældre. Vi har brug for jeres samarbejde og hører om jeres erfaringer med barnet, rutiner og perspektiver på barnet. Dette er grundlæggende for hele indkøringen. De pædagogiske medarbejder skal starte for en åben dialog med jer forældre. Medarbejderne er åbne med forældrene. Vi giver jer indsigt i vores hverdag og vi fortæller om de ting og situationer som går godt og det som er svært. Vi har også et stort fokus på tydelighed. Vi går forrest i indkøringen. Vi tager ansvar og kommunikere tydeligt hvad der skal ske, hvornår og vores pædagogiske overvejelser bag trinene i indkøringen.

Men forældrene og medarbejdernes fælles fokus på barnet er med til at skabe ro, så barnet kan have nemmere ved overgangen fra hjem til dagtigbud.

Vi står i vuggestuen velkommen med åbne armen og møder jer hvor i er. Vi tager glædeligt imod jeres spørgsmål, underen og bekymringer.

 

Indkøring i børnehaven

Velkommen i børnehaven. Børnehaven består af tre stuer: Tyttebøvserne, Snøvserne og Hobitterne.

Indkøringen i børnehaven kan forgå på to måder. Indkøring fra vuggestuen i huset og indkøring fra vuggestue eller anden børnehave ude fra huset.

Indkøring inde fra huset:

Kommer man fra vores egen vuggestue, så vil der blive sat 14 dage af til indkøring fortaget af medarbejderne. Det vil sige at vuggestuen afsætter en medarbejder til at køre barnet ind i børnehaven. Her vil medarbejderen i tempo med barnet, udfase sin tid i børnehaven. De første par dage er medarbejderen der hele tiden sammen med barnet. Derfra øger man barnets tid i børnehaven. Så spiser de med, så sover de der, så spiser de eftermiddags frugt i børnehaven. Sådan øges det alt efter barnets tempo. Efter de 14 dage er barnet mere eller mindre kørt ind i børnehaven, de har fået kendskab til personalet, rutinerne og de andre børn.

En medarbejder fra vuggestuen overleverer beskrivelse af barnet (skriftligt og mundtligt) på stuemøde på den kommende børnehavestue.

Der vil blive tilbudt en overleveringssamtale inden eller kort efter barnet er startet i børnehave. Her har forældrene mulighed for at lære børnehave rutiner at kende, fortælle om deres barn og stille eventuelle spørgsmål. Tilstede er forældrene og medarbejder(e)) fra børnehaven.

 

Indkøring ude fra huset:

Hvis barnet kommer ude fra en anden vuggestue eller overflytter fra en anden børnehave, så fungere indkøringen meget som en indkøring i vuggestue.

Her vil barnet være på stuen med en af sine forældre, hvor mange dage afhænger af barnet og forældrenes afsatte tid til indkøring. Derfra bliver tiden i børnehaven øget og medarbejderne  har dialoger med forældrene om indkørings forløbet og om de pædagogiske overvejelser bag.

Alle nye børn i hele Cismofytten bliver tilbudt en 3. måneders samtale. Den forgår ca. tre måneder efter start, derfra navnet. Her vil vi snakke om, hvordan barnet er landet efter indkøring. Vi kommer også ind på trivsel og general udvikling eksempelvis relationer, motoriske udvikling m.m.

Vi ønsker jer en god indkøring.

 

Vi vil blandt andet have en gensidig dialog og få afstemt jeres tanker omkring vores samarbejde og indkøringens forløb om følgende punkter:

  • Jeres barns personlighed, hvad kan barnet lide og ikke lide?
  • Jeres barns søvnvaner
  • Jeres barns kostvaner
  • Er barnet blevet passet, hvordan reagerede det?
  • Er der noget som har været svært og hvad har fungeret godt?
  • Hvordan har i forældre det med at skulle køre barnet ind. Hvordan har i det med, hvis jeres barn bliver ked af det?
  • Barnets hverdag og dets nye rutiner i vuggestuen.  Hvilke rutiner kommer barnet fra?
  • Vores pædagogiske mål og overvejelser i indkøringen og om vores rutiner på stuen.
  • Jeres tid til indkøring.
  • Afhentning og afleveringer, hvordan fungere de mest optimalt. 
  • Sprogtest og TOPI

Derudover vil vi beskrive dagligdagen og pædagogikken i institutionen Cismofytten og vi vil planlægge de første par dage i modtagelsen af jeres barn.

 

 

Her kan du læse om vores søvnpolitik

Her kan du læse om vores kostpolitik

Her kan du læse om børn og smitsomme sygdomme

Her kan du læse vores seneste tilsynsrapport